טיול נחלים ברכס הרי נפתלי – מטיילים עם צ’ופרים

נחל דישון, אליו נשפך נחל אביב מציג במלוא עוזו את היופי הגלילי. הטיול כולל גם כמה אטרקציות החביבות על כולנו – וביקור במערות שנוצרו בסלע הגירני נעשה בהן שימוש על ידי בני אדם בתקופות שונות. וכמובן לסיום קצת אקסטרים על גלגלים..

נקודת ההתחלה הינה בעיקול החד של הכביש כק”מ לאחר הפניה לקיבוץ יראון. מצידו הדרומי של הכביש מתחיל שביל המסומן בסימון שבילים כחול. שביל זה, בו מתחיל המסלול, עובר באפיקו של נחל אביב, נחל שראשיתו במורדות הרכס של מארון א-ראס שבלבנון. עם תחילת ההליכה בשביל נחל אביב, ניתן להבחין בתופעות הקרסטיות אשר בגדות הנחל. קארסט הוא הכינוי לתהליך שבו מי הגשמים אוכלים באבן הגיר ויוצרים מערות, נטיפים וזקיפים, צנירים ושאר תופעות טבע מרשימות.

בנחל אביב, עשו מי הגשמים שמות באבן הגיר המקומית ויצרו צורות סלע ומערות . אחת הצורות הידועות והמוכרות שנוצרו הן העלמות – עמודי אבן אשר נראים כפסלים בצורות שונות. דמויות אלו העומדות מעל הנחל, גבוהות וזקופות, מביטות על המטיילים, יופי מן הטבע !

כ- 700 מטרים לאחד תחילת המסלול, שביל הפונה ימינה מוביל בעליה תלולה אך קצרה למערת קבר אשר נמצאת בערך ב2/3 גובה הגדה הדרומית של הנחל. הטיפוס למערת הקבורה הוא קשה ובהמשך הירידה תלולה ולא מתאימה לכל אחד ואחת. המערה כוללת פתח חצוב מלבני בתוך משקוף קשתי מעוטר. בתוך המערה ניתן לראות כ- 10 קברים עתיקים, יתכן מהתקופה הביזנטית בהם הניחו את הגופות. סביר כי מערת קבורה חצובה זו, שימשה את תושבי המקום שדרו במערות שנראה בהמשך הנחל.

מערת חניה נמצאת בגדה הדרומית של הנחל בערך באותו קו גובה של מערת הקבורה. להרפתקנים במיוחד, ניתן ללכת בזהירות רבה על המתלול עד למערה. המערה הטבעית הורחבה למבנה בעל 3 מפלסים. במפלס העליון  מספר חדרים בהם אפילו חצובים חלונות המשקיפים לנחל ובור אשר נראה כי שימש לאכסון מזון ועיבודו.

ממערת חניה, ניתן לראות בצידו האחר של הנחל את מערת אביב.שהיא למעשה מערכת של מערות במרכז הצוק. ניתן להבחין בבורות מים מטויחים החצובים בסלע וכן במרזבים אשר מובילים את מי הגשמים לבורות אלו.

מערות אביב – נוף עוצר נשימה של נחל אביב, נחל דישון והחלק הצפוני של הגליל העליון המזרחי. ביום טוב, ניתן אף לראות את גוש הרי מירון. ממערות אביב, מתחיל השביל לרדת לעבר אפיק הנחל. המשך המסלול שלנו מכווין אותנו ימינה במעלה נחל דישון. בחודשי החורף, זורמים מים בנחל דישון והוא נראה מרשים במיוחד.
לאחר 2 ק”מ הליכה בשביל העובר בנחל, נגיע למגרש החניה בו השארנו את הרכב.

לסיום הבוקר המרשים רצוי ואף מומלץ להכנס למעצמת היין של היישוב רמות נפתלי שם ניתן לבקר בארבעה יקבים מהטובים בארץ ובאזור אבל קצת לפני טעימות היין לקחת טיול טרקטורונים ולחוות את הכל בטורים קצת אחרים …

איך מגיעים:
מכביש 89 (נהריה – צפת) פונים בצומת חירם לכביש 899.
סמוך לבית הכנסת העתיק ברעם נפנה ימינה להמשך כביש 899.
לאחר צומת בה ניתן לפנות לריחניה, נראה בצד ימין של הכביש שלט המפנה לנחל דישון ולידו מגרש חניה סלול – במגרש זה נשאיר את הרכב שיאסוף אותנו בסוף המסלול (ואם אין רכב נוסף  – מנקודה זו נתפוס טרמפ לתחילת המסלול).
נמשיך עם הרכב לתחילת המסלול אשר נמצא עוד כ- 3 קמ עם הכביש בו באנו.

רמת קושי: קל
אורך המסלול: 4
משך הטיול כחצי יום