טיולים – מטיילים עם צחי כהן במוזיאון אגד בחולון

אגדה בזמן – מוזיאון אגד בחולון

הידעת? יום העצמאות תשנ”א, במלאות 43 שנה למדינה ו40- שנה לאיחוד הקואופרטיבים “אגד”, “שחר” ו”דרום יהודה”, נחנך מוזיאון הרכב ההיסטורי של “אגד”.

מוזיאון אגד  מציע חוויה ייחודית לכל המשפחה, סיפור ההיסטוריה הארצישראלית דרך התפתחות התחבורה הציבורית. המבקרים מוזמנים לעלות לאוטובוסים הישנים, להיזכר בימיה הראשונים של מדינת ישראל או לגלות אותם בפעם הראשונה.

במוזיאון אגד מוצגים למעלה משישים אוטובוסים אשר שופצו וחודשו באהבה רבה , המוזיאון משקף  75 שנות תחבורה ציבורית בארץ ישראל. נכון יש לה לתחבורה הישראלית עוד כברת דרך לעשות , אבל תמיד טוב לראות איפה התחלנו ולראות איזו דרך נפלאה עשינו – זה נותן תקווה.

המוזיאון מספר על ימיה הראשונים של התחבורה הציבורית בארץ, מהתקופה בה משאיות של הצבא הבריטי הוסבו לרכבי נוסעים ועד לאוטובוסים הממוזגים של ימינו. בתערוכה מוצגים האוטובוסים והאמצעים ששירתו את הנהג העברי במשימותיו, מימי חומה ומגדל ועד עצם היום הזה. סיור במוזיאון חושף את המבקר אל ההיסטוריה של התחבורה הציבורית בארץ, על רקע התקופות השונות.

לכל אוטובוס שבמוזיאון יש סיפור ייחודי. האוטובוסים הישנים, שהורכבו ונסעו עוד לפני קום המדינה, השתתפו בכל המפעלים הלאומיים בארץ ישראל: התיישבות, העפלה והגנה. רבבות אנשים בילו בהם שעות רבות מחייהם בנסיעה בכבישים. לכל אוטובוס היו נהגים צמודים.  קצר הדף מלהכיל את הסיפורים המתגלגלים , פשוט קחו אוטובוס או סעו ברכב ותכירו את ההיסטוריה הנוסעת של מדינת ישראל .

נספר רק כי האוטובוס העתיק ביותר שבין מוצגי המוזיאון הוא “פורד פרגו” שייצורו החל בראשית שנות הארבעים. באוטובוסים אלו הושתלו בעבר מנועי “פרגו”. בתקופת מלחמת העולם השנייה טבעה אוניה עמוסה שלדות “פורד” מול חופי עזה וכיוון שבאותה תקופה היה מחסור חמור ברכבים ובחלקי חילוף, רכש “אגד” רכש את תכולת האוניה הטבועה, גייס צוללנים למשיית השלדות. ולאחר שיפוצן הן נשלחו לבית החרושת “הארגז” לבניית מרכב. האוטובוסים שנבנו על שלדות אלה הכילו 27 מקומות ישיבה וכונו בפי הנהגים  “טעפלה” בשל תכולתם המזערית.

הביקור במוזיאון מתאים למבוגרים וילדים כאחד. המוזיאון פתוח לקהל בימי שישי בין השעות 12.00 – 8.00 . בימים א’ – ה’ המוזיאון פתוח לקבוצות בלבד ובתאום מראש (בין השעות 13.00 – 8.00). לתיאום ביקור במוזיאון: טל’ 03-9142361 | 03-9143761

 

שלכם, צחי כהן

צו’פרים